Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Australská progová scéna zažívá utěšené období rozkvětu. Nenarážím jen na minulou desku CALIGULA´S HORSE „Bloom“, která lehkým baletním krokem spojila chytlavé písničkářství s power metalovým / djentovým tahem na branku. S vřelostí v srdci můžeme vzpomenout i posledních počinů jejich krajanů PLINI, VOYAGER či CHAOS DIVINE, z trochu extrémnějšího ranku pak neradno opomíjet NE OBLIVISCARIS, kteří tančí na death metalovém ostří svoje těkavé flamenco. Pokud bych měl najít nějaký spojovník mezi jmenovanými, je to především svěží, barvitý přístup k žánru, v případě VOYAGER a právě probíraných CALIGULA’S HORSE definovaný nezaměnitelnou melodikou.
Co je pro HAKEN Ross Jennings a pro LEPROUS Einar Solberg, to je pro vousáče z Brisbane Jim Grey; muž s neobyčejně silným a sebejistým vysokým hlasem, který působí školeně, ale nikoli koženě. Jeho výšky a falzety jsou extrémní, ale nikdy netahají za uší. Jim je „in contact“ s emocionálním jádrem kapely, což naplno demonstruje recitací strhují básně v próze „Inertia and the Weapon of the Wall“. Ačkoli v téhle „skladbě“ není jediný nástroj a jediný tón, naléhavý text, Jimův hlas a stoupající i klesající kadence přednesu z ní dělají obrovský zážitek.
But you´ll find no spark in the sandstone dark Because what the holy men won´t preach Is that the one thing that unites us Is reach
We reach forward
Možná je trochu bizarní začínat recenzi progové desky rozborem epického recitálu, jenže přesně tady tkví jedinečnost a poselství desky „In Contact“. Její epicentrum leží mimo virtuózně napsané a provedené kompozice, mimo nádherné melodie a vybrané kaskádové harmonie, kterými CALIGULA’S HORSE vynikají snad jako žádná kapela. Tahle nahrávka není technické cvičení fantasticky disponovaných hudebníků. Funguje jako dobrá báseň, kde to podstatné dříme až za notami, za zkroceným rytmem a okouzlující melodií.
„In Contact“, deska rozdělená do čtyř kapitol, si zaslouží ono těžko zaškatulkovatelné a definovatelné přízvisko „osobní“. Přerývané, metaforické texty jsou plné působivých výjevů bolesti, touhy po blízkosti, naléhavých výkřiků i překvapivé něhy. Kontakt a dotek tvoří jejich motivický zdroj, realizace je zcela prostá banalit a kýčovitých ozdob. CALIGULA’S HORSE prostě dělají unikavou poezii a navrch poezii velmi dobrou. Hudba – oproti „Bloom“ se zprvu zdá být ne snad nepřístupná, ale zvláštně unikavá, splývavá. Albu od prvního poslechu majestátně dominuje „středová“ kompozice „Songs For No One“, která svým nabitým melodickým arzenálem, skoro neustálým příbojem skvostných harmonií a instrumentálních laskominek jasně navazuje na rukopis předchozí desky. Ostatní kompozice jsou podstatně nenápadnější. Co se ale zprvu může zdát jako plochost, je ve skutečnosti plachost. A za ní se skrývá téměř nevyčerpatelný potenciál souznění, nenápadných melodických briliantů, které jsou precizně zabroušené do čitelného, přirozeného a vrstevnatého soundu.
Caligulové jsou utkáni z podobně delikátní hmoty jako PAIN OF SALVATION či PORCUPINE TREE. Utápějí se v osobních i osobitých náladách, euforiích i depresích, nesnadno vyjádřitelných emocí, kterým ale dokáží vetknout strhující kompoziční tvar. Je celkem jedno, zda „In Contact“ bloudí v subtilní lítosti balady „Capulet“, vznáší se ve vzdušném oratoriu „Graves“ nebo zda djentově seká riffy ve „Will’s Song“. Nikdy neztrácí dotek s vnitřním emočním motorem, který kapelu žene kupředu a její hudbě dodává neuvěřitelně pestrou paletu barev. Album je uceleným příběhem i kolekcí různorodých ostrůvků, v nichž se zrcadlí plejáda nálad a inspirací.
S „In Contact“ jsem strávil několik měsíců náročných posluchačských dialogů i emocionálních zvratů a po jejich skončení mohu konstatovat, že osobnější, působivější a komplexnější metalovou desku jsem letos prostě neslyšel.
1. Dream the Dead
2. Will's Song (Let The Colours Run)
3. The Hands Are The Hardest
4. Love Conquers All
5. Songs For No One
6. Capulet
7. Fill My Heart
8. Inertia And The Weapon Of The Wall
9. The Cannon's Mouth
10. Graves
11. Atlas (Revisited)
Diskografie
Charcoal Grace (2024) Rise Radiant (2020) In Contact (2017) Bloom (2015) The Tide, The Thief & River's End (2013) Moments From Ephemeral City (2011)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2017 Vydavatel: Inside Out Music Stopáž: 67:02
Velmi zaujimava nahravka ku ktorej som sa sice velmi tazko dostaval ale nakoniec vysledny efekt stoji zato. Skladby ako Dream the Dead, Songs for no One, Fill my heart a hlavne 15 minutova bomba Graves su klenotmi tejto nahravky. V hudbe CH pocujem sem tam vplyv Enchant co mi samozrejme vobec nevadi. Vynikajuca doska a tesim na dalsiu.......
Hodně netradiční černý kov, který do sebe přirozenou cestou nasává prvky mathmetalu a dalších progresivnějších stylů bez toho, aby uhnul v oddanosti kořenů. Po celou dobu instrumentálně zajímavé a emocionálně intenzivní.
Pokud jste přejedeni HAMMERFALL nebo jich stále nemáte dost, jsou tu TWINS CREW. Kdybych nikdy neslyšel nic podobného, asi bych to velebil. Má to šťávu, dynamiku a slušné refrény. Přestože je švédský power/heavy už dost vybraný rybník, tenhle kapr ujde.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.